poniedziałek, 14 listopada 2011

Cecelia Ahern - Pamiętnik z przyszłości

Cecelia Ahern ukończyła studia dziennikarskie. Jej kariera pisarska rozpoczęła się w 2004 roku, gdy opublikowała "P.S. Kocham Cię!". Książka błyskawicznie stała się bestsellerem, została sprzedana do 40 krajów, a w 2007 sfilmowana. W wydawnictwie Świąt Książki ukazały się inne powieści Ahern: Na końcu tęczy, Gdybyś mnie teraz zobaczył, Kraina zwana Tutaj, Dziękuje za wspomnienia, Podarunek.

Muszę przyznać, że nigdy wcześniej nie miałam do czynienia z twórczością irlandzkiej pisarki. W znacznym stopniu obawiałam się go i w głębi duszy modliłam się o to, by nasze pierwsze spotkanie pozbawione było zbędnych barier i niejasności. W końcu nie łatwo jest znaleźć książkę, która w pełni zaspokoiłaby nasze potrzeby. Na naszej drodze pojawia się bowiem wiele pozycji literackich, które dalekie są od wymarzonego ideału. W sposób znaczący potrafią one zniechęcić do siebie czytelników, którzy pragnęli na moment oderwać się od szarej rzeczywistości i otaczającego nas zewsząd społeczeństwa.

"Pamiętnik z przyszłości" przedstawia swoim odbiorcom historię pewnej bogatej i niezwykle rozpieszczonej dziewczyny, która po śmierci ojca zmuszona jest przeprowadzić na wieś. W nowym miejscu wraz z matką zmuszone są do rozpoczęcia nowego rozdziału w życiu i nic nie jest już tak proste, jak jeszcze kilka tygodni wcześniej. Tamara zmuszona jest do wyzbycia się dawnych przyzwyczajeń i ze wszelkich sił musi skupić się na tym aby przetrwać każdy kolejny dzień. W dalszym ciągu nie może się pogodzić z decyzjami mężczyzny, który zamiast troszczyć się o dobro swojej rodziny, doprowadził ją do kompletnej ruiny, a w dodatku popełnił samobójstwo. W końcu jednak dziewczyna odnajduje tajemniczy pamiętnik, który zmienia jej całe dotychczasowe życie. To właśnie dzięki niemu główna bohaterka zmienia swoje nastawienie do świata i zaczyna wyciągać odpowiednie dla wnioski...

Cecelia Ahern stworzyła powieść, która przemawia do swojego odbiorcy już od pierwszych przeczytanych stron. Być może nie należy ona do grona literatury wybitnej, jednak z całą pewnością zaraża swoją niezwykłością niemalże każdego Mola Książkowego. Stworzona przez nią opowieść co rusz ujawnia im nowe szczegóły z życia Tamary i nie pozwala na to, by stała się dla nich czymś zupełnie normalnym. Dzięki indywidualnemu podejściu autorki jesteśmy w stanie zrozumieć postępowanie głównej bohaterki, a nawet ryzykujemy drobną interpretację zasad, które kształtują ją w takim, a nie innym kierunku.

W całości lektury nie znajdziemy zbyt wiele zawrotów akcji, a jedynie punkt kulminacyjny, który w sposób subtelny odwraca bieg wydarzeń i pozwala nam na dokładne prześledzenia wydarzeń mających miejsce w życiu Panny Goodwin. To właśnie z tego powodu jesteśmy w stanie aż tak polubić osobę, która przez większość trwania fabuły usilnie działała nam na nerwy. Co prawda istnieje na świecie wiele podobnych powieści, jednak dopiero irlandzka autorka zdobyła się na to, by opisać stworzone przez siebie wydarzenia w sposób tak subtelny i tajemniczy. Nie pozostaje mi nic innego, jak tylko zachęcić Was do sięgnięcia po "Pamiętnik z przyszłości". Mam nadzieję, że nie pożałujecie spotkania z tą pozycją literacką i podzielicie się ze mną własnymi przemyśleniami na jej temat.

Wydawnictwo Świat Książki, sierpień 2011
ISBN: 978-83-247-2164-1
Liczba stron: 352
Ocena: 7/10 

20 komentarzy:

  1. To już jest druga pozytywne recenzja tej książki, którą widzę, chętnie zapoznałabym się z kolejną książką pani Ahern. :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że książka Ahern przypadła Ci do gustu, bo ja mam "P.S. Kocham Cię" na czytniku i teraz już nie zawaham się go użyć :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. @Domi - gorąco Cię do tego zachęcam.

    @Claudette - "P.S. Kocham Cię!" będzie numerem dwa tej autorki. Oczekuję właśnie na nią z wymiany. Mam nadzieję, że spodoba mi się przynajmniej tak, jak jej ekranizacja.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam P.S. Kocham Cię i przyznam, że mile ją wspominam.

    OdpowiedzUsuń
  5. P.S Kocham cię! widziałam ostatnio w telewizji i zapragnęłam przeczytać, mimo, że w stosunku do niej byłam na "nie". :) Mam nadzieję, że będzie mi się podobać :]

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałam już recenzje tej książki i zaciekawiła mnie ona,ale jak na razie nie mogę znaleźć czasu na przeczytanie jej.. Może kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy opis, z chęcią przeczytałabym o samolubnej i rozpieszczonej dziewczynie, która musi przyzwyczaić się do nowego, "gorszego" życia. Boję się jednak, czy bym wytrwała. Czy nie działałaby mi za bardzo na nerwy...

    OdpowiedzUsuń
  8. Podoba mi się fabuła tej powieści i z chęcią poznam ją bliżej:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Hmmm. Gdy zobaczyłam recenzję książki autorki P.S.... miałam nadzieję na coś, co będzie podobne do tamtej książki. Po Twojej recenzji jednak widzę, że trzeba ostrożniej podchodzić do autorów bestsellerów.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam i byłam bardzo ale to bardzo zadowolona, że wreszcie trafiłam na twórczość panny Ahern.
    Teraz z małymi przerwami czytam "P.S.Kocham Cię" i również mi się podoba. Poznosiłam już z biblioteki inne jej powieści :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Czytałam już trzy książki tej pani i dotąd się nie zawiodłam. Każda mnie wciąga, a jakby nie patrzeć to nie do końca mój gatunek :) Tę książkę też na pewno zakupię i przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo chętnie przeczytam tą książkę jak tylko wpadnie mi w rączki.:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lena,
    to źle, że widziałaś najpierw film 'P.S. Kocham Cię'. Książka znacznie się od niego różni i przez to nie do końca mi się spodobała. Ale może akurat u Ciebie będzie na odwrót :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Od jakiegoś czasu mam tę książkę w planach i myślę, że się nią nie zawiodę!

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam tej autorki Ps. Kocham Cie i jest świetna oraz dużo lepsza od filmu. Po tą też pewnie sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. przede wszystkim - bardzo ładna recenzja. To tak na wstępie. Po drugie... chyba bardzo fajna książka się szykuje. Czasem miewam ochotę na takie książki... może więc sięgnę? Jeśli oczywiście czas i możliwości mi na to pozwolą :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam już 3 książki Ahern, na tę mam ochotę ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. również czytałam Ps.Kocham Cię i z pewnością przeczytam jej kolejną książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. książka wydaje się ciekawa więc i ja muszę ją przeczytać ;))

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Z miłą chęcią podejmuje dyskusje na temat recenzowanych książek, nie potrzebuje jednak wiadomości, które zawierają w swojej treści adresy Waszych blogów. Każdy taki komentarz będzie przeze mnie usuwany.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy