poniedziałek, 26 listopada 2012

Agnieszka Lingas-Łoniewska - Zakręty losu. Historia Lukasa

Mam wrażenie, że podeszłam do tej książki zbyt osobiście. Co prawda spodziewałam się po niej dość nietuzinkowej historii, która w bardzo krótkim czasie ujawni mi sekret swojego fenomenu, jednak ani przez moment nie sądziłam, że maja dalsza egzystencja będzie od niej aż tak uzależniona. Kto by przypuszczał, że będzie mnie ona kosztować aż tyle emocji i łez, które wylałam czytając o tych wszystkich niegodziwościach. O dziwo nie dotyczyły one postępowania głównego bohatera, a wydarzeń, które pośrednio do nich doprowadziły. 

Łukasz Borowski to na pozór zwyczajny nastolatek, który urodził się w zamożnej rodzinie prawników. Nikt by się nie spodziewał, że w przyszłości stanie się on jednym z najgroźniejszych gangsterów w Polsce i będzie miał wpływ nad setkami ludzi, którzy będą liczyć się z jego zdaniem. Zanim jednak do tego doszło, główny bohater był piątkowym uczniem, który nie mając innego wyjścia, starał się spełnić oczekiwania swojego ojca. Mężczyzna wydawał się nie rozumieć potrzeb swojego syna i okazywał mu to niemalże na każdym kroku. Borowskiego nie interesowały pasje Łukasza, najważniejsze bowiem było to aby w przyszłości dostał się na studia prawnicze i skończył je z zadowalającymi go wynikami. Po jednej z takich kłótni nastolatek udaje się do klubu, który raz na zawsze odmieni jego dotychczasowe życie...

Co tu dużo gadać... Łukasza Borowskiego uwielbiam od czasu, gdy ponad dwa lata temu miałam okazję zapoznać się z pierwszym tomem "Zakrętów losu". To właśnie jego postać umożliwiła mi nieco inne spojrzenie na wiele spraw, które dotychczas stanowiły dla mnie czarną magię. Być może i był on kawałem skurczybyka i niezbyt przyjemnie obcowało się w jego towarzystwie, jednak dla mnie okazał on się postacią, która wzbudziła we mnie wiele pozytywnych uczuć. Już od pierwszych stron byłam zła na ludzi, którzy przyczynili się do narodzin Lukasa. Lukasa, który mimo przeciwności losu nie wyzbył się swojego człowieczeństwa. Tak naprawdę nigdy mu to nie wyszło, choć starał się być zimnym i bezwzględnym draniem przez większość swojego czasu. Jeszcze teraz mam ochotę udusić osoby, które popchnęły go na niebezpieczną ścieżkę jaką jest handel narkotykami. Czasami się zastanawiam, czy matka tego mężczyzny nie mogła się przeciwstawić mężowi, który był całkowicie zaślepiony swoimi ambicjami i nie chciał słuchać racjonalnych argumentów swojego syna?

Agnieszka Lingas-Łoniewska za stworzenie tak realistycznej i zarazem poruszającej powieści, powinna otrzymać porządnego klapsa w tyłek. Mam nieodparte wrażenie, że jest to jak na razie jej najlepsza książka i jeszcze przez bardzo długi czas taką pozostanie. Nie chodzi mi tu oczywiście o sam fakt, że głównym bohaterem tego utworu jest Łukasz 'Lukas' Borowski, którego ubóstwiam już od dłuższego czasu. Nigdy wcześniej nie spotkałam się z powieścią, która w tak sugestywny sposób kierowałaby moimi uczuciami. Mam wrażenie, że odebrałam ją nieco inaczej, niż reszta czytelników. Nie do końca rozumiem uczucia, które towarzyszyły mi podczas jej poznawania, jednak już teraz wiem, że Łukasz jest postacią, którą strasznie chciałabym poznać i bardzo żałuję, że tak się jednak nie stanie. Sprzeczności, który były w nim od samego początku, a także jego wewnętrzna siła i poczucie sprawiedliwości, okazały się czymś naprawdę godnym uwagi. Wielka szkoda, że to już koniec przygody, którą było mi dane przeżyć wspólnie z tym mężczyzną.

"Zakręty losu. Historia Lukasa" to powieść, która opowiada swoim czytelnikom historię życia człowieka, który znalazł się w nieodpowiednim miejscu w nieodpowiednim czasie. Wydaje mi się, że ścieżka na którą wkroczył Łukasz Borowski to w rzeczywistości próba zwrócenia na siebie uwagi ojca, który widział w swoim dziecku zupełnie kogoś innego. Oczywiście nie czyni go to niewinnym, jednak nie pozostaje też zupełnie bez znaczenia. Myślę, że właśnie z tego powodu warto jest sięgnąć po lekturę tej powieści. Jestem strasznie ciekawa, jak odbierzecie wydarzenia, które mają w niej miejsce. Osobiście spodziewałam się nieco więcej przemocy, choć  i tak było jej całkiem sporo... Jestem ciekawa Waszych opinii.

Wyd. Novae Res, październik 2012
ISBN: 978-83-7722-475-5
Liczba stron: 320
Ocena: 9/10


Książkę możecie kupić na: 

13 komentarzy:

  1. Zastanawiałam się dzisiaj w Matrasie nad pierwszym tomem "Zakrętów losu" i ostatecznie wybrałam inną pozycję. Teraz trochę żałuję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też czytałam, bardzo mi się podobała cała seria ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z pewnością przeczytam, kiedy tylko trafi ona w moje ręce. To zdecydowanie klimaty, które lubię i myślę, że wzbudzi we mnie tyle emocji, ile w Tobie.

    OdpowiedzUsuń
  4. jakiś czas temu miałam przyjemność czytać tą książkę i bardzo pozytywnie ją wspominam. Chyba najlepsza ze wszystkich dotychczas dzieł autorki.

    OdpowiedzUsuń
  5. ta okładka nie pasuje mi do treści

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiele pozytywnych opinii słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Historia Lukasa jest najbardziej dojrzałą i zarazem elektryzującą książką ze wszystkich tomów z "Trylogii Zakrętów Losu". To zaskakująca, niewyobrażalnie realistyczna i... po prostu genialna książka! Polecam :D

    OdpowiedzUsuń
  8. ta seria jeszcze przede mną, ale myślę, że podzielę Twoje zdanie na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna recenzja, która chwali tę książkę, a ja nadal nie jestem przekonana czy po nią sięgnąć. A szkoda... Bo wydaje się być dobrą książką.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo mnie zaciekawiłaś tą książką. Muszę przeczytać. Zacznę jednak od pierwszej części.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie miałam jeszcze przyjemności zapoznać się z tą trylogią, ale mam na nią ochotę. Na pewno rozejrzę się za pierwszą częścią i zgarnę ją, kiedy tylko pojawi się na linii horyzontu. ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. jeszcze nie przeczytałam tej części trylogii, czekam... w sumie nie wiem na co, bo uwielbiam książki Agnieszki... i nie przejmuj się, że nie potrafisz nazwać uczuć jakie towarzyszyły Ci podczas lektury, to normalka przy książkach Agi ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam pierwszą część Zakrętów Losu i bardzo przypadła mi do gustu, trochę cierpię na brak czasu a książka bardzo wciągająca i aż strach w środku tygodnia do nie przysiadać :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Z miłą chęcią podejmuje dyskusje na temat recenzowanych książek, nie potrzebuje jednak wiadomości, które zawierają w swojej treści adresy Waszych blogów. Każdy taki komentarz będzie przeze mnie usuwany.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy