czwartek, 20 stycznia 2011

Helena Kowalik - Warszawa kryminalna

Moja miłość do literatury i filmów kryminalnych zrodziła się wiele lat temu. Do tej pory przeczytałam kilkanaście książek o tego typu tematyce, a różnego rodzaju seriale - niemalże zawsze - umilają mi czas spędzony przed telewizorem. Z czasem zaczęłam robić się nieco bardziej wybredna i w miarę możliwości starałam się brać w swoje ręce powieści należące do innych kanonów.

"Warszawa kryminalna" jest zbiorem kilkudziesięciu reportaży sądowych Heleny Kowalik, które wciągają swoich czytelników od początku do samego końca. W trakcie zapoznawania się z ich treścią możemy    dokładnie przyjrzeć się charakterystycznym przestępstwom jakie miały miejsce w Warszawie dziesięć lat po transformacji ustrojowej.

"Są więc strzelające do siebie gangi (w niektórych przywódczą rolę pełnią kobiety), sfałszowane testamenty dla zdobycia wartościowych kamienic, lekarze oskarżeni na skutek intrygi politycznej - mieli być egzemplifikacją korupcji szerzącej się w tym środowisku. Jest zabójstwo młodej wykształconej 'singelki", która przeniosła się do Warszawy z małej miejscowości, aby zrobić karierę (i zrobiła ją), ale była samotna i szukała znajomości na portalu internetowym, dramatyczne, głośne na całą Polskę świadome utopienie małego dziecka w Wiśle. Są korupcyjne przestępstwa wysokich urzędników ministerialnych szufladkowane w sądzie jako tzw. sprawy białych kołnierzyków"
  
Muszę przyznać, że książkę czyta się niezwykle łatwo i przyjemnie. Autorka w swoim dziele przedstawia czytelnikom realia polskiego sądownictwa, a także system według którego funkcjonują nasze władze narodowe. Dzięki swojemu uczestnictwu na rozprawach Helena Kowalik mogła w sposób profesjonalny odtworzyć ich całkowity klimat. 

Dużym plusem tej lektury jest również uświadomienie społeczeństwa polskiego w kwestiach wcale nie tak nam obcych. Po przeczytaniu Warszawy kryminalnej nie dość, że poznajemy informacje dotyczące wydarzeń jakie miały miejsce kilka lat wstecz, to jeszcze na własnej skórze przekonujemy się, iż tego typu sytuacje - przedstawiane nam w różnego rodzaju filmach - mają swoją rację bytu w realnym świecie. Nie musimy nawet wyjeżdżać za granicę by doświadczyć ich na własnej skórze. 

Z wielką przyjemnością polecam tą książkę wszystkim miłośnikom wątków kryminalistycznych ale i nie tylko. Uważam, że przeczytanie zbioru reportaży napisanych przez panią Helenę Kowalik będzie miłym doświadczeniem dla Mola Książkowego w każdym wieku.


Wydawnictwo Muza, październik 2010
ISBN: 978-83-7495-856-1
Liczba stron: 440
Ocena: 8/10

P.S. Chciałabym gorąco podziękować Hiliko za cudny szablon ;)
P.S2.  Zapraszam do wypełnienia ankiety, która znajduje się po lewej stronie.

15 komentarzy:

  1. Lena wiesz co dobre ;)! Uwielbiam taką tematykę, na pewno sięgnę po te reportaże :).

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przepadam za kryminałami - niestety. Ciekawe czy kiedyś się przekonam. Pozdrawiam ;))

    OdpowiedzUsuń
  3. Za kryminałami nie przepadam, ale po Twojej recenzji nabrałam ochoty na tę ksiażkę ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. To nie dla mnie, preferuję zupełnie inne książki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię kryminały-regularnie ale w małej dawce i nie za często. Znów wynalazłaś coś ciekawego:)))

    OdpowiedzUsuń
  6. Już dawno nie czytałam żadnego kryminału. Czas to zmienić. Boję się tylko, że ta książka nie dorówna "Terapii" Sebastiana Fitzka. To była niesamowita książka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ło la la... Jaka zmiana :) Zieloniutko tu ;) Lena, szalejesz :D
    Jako fanka kryminałów może po tę pozycję sięgnę..

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja - podobnie jak Madeleine - jako fanka kryminałów czuję się zachęcona i prawdopodobnie kiedyś sięgnę:)

    Co do szablonu - cieszę się niezmiernie, że Ci się podoba. Lubię projektować, przestawiać, kombinować, a Ty potrzebowałaś czegoś takiego.. przyjemne z pożytecznym. Nie masz za co dziękować, naprawdę:) Przyjemność po mojej stronie, kochana:))

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię kryminały, aczkolwiek nie jestem przekonana do formy "Warszawy kryminalnej", bo jednak niezbyt często mam styczność z reportażami. Mimo wszystko być może sięgnę.

    P.S. Bardzo korzystna zmiana szablonu. :) Podoba mi się.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo mi się tu u Ciebie teraz podoba :)
    Książkę dopisuję na listę, w razie gdyby przyszła mi kiedyś ochota na kryminał :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Widzę, że nie tylko mnie wzięło na małą zmianę wyglądu ;)

    Co do ksiażki - jak zawsze, swoją recenzją, zachęciłaś mnie do zapoznania z tą pozycją ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Niestety nie preferuję tego typu literatury, więc raczej wątpię, że przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. hm... książka jak widzę ciekawa, jednak ja osobiście nie przepadam za reportażami, ale jeśli kiedyś zmieni się moje podejście to na pewno sięgnę po tę pozycję ;)

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Z miłą chęcią podejmuje dyskusje na temat recenzowanych książek, nie potrzebuje jednak wiadomości, które zawierają w swojej treści adresy Waszych blogów. Każdy taki komentarz będzie przeze mnie usuwany.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy