piątek, 6 stycznia 2012

Cat Patrick - Zapomniane / recenzja przedpremierowa

Cat Patrick jest amerykańską pisarką, która w pewien deszczowy listopadowy ranek niewyspana i zmęczona opieką nad nowo narodzonymi dziećmi zapomniała nagle, co właściwie robi. Spróbowała odtworzyć w pamięci swoje poprzednie czynności, ale zamiast tego narodził się pomysł na powieść.

"Zapomniane" przedstawiają swoim czytelnikom historię szesnastoletniej London, która od około szóstego roku życia, zapomina o wszystkich wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości. Każdego poranka o godzinie 4.33 jej mózg się resetuje, a w głowie pozostają jedynie wspomnienia dotyczące przyszłości. W trosce o swoje dobre samopoczucie, dziewczyna notuje sobie fakty z danego dnia, by tuż po przebudzeniu móc je sobie przeczytać. Dzięki temu jest wstanie funkcjonować bez większych przeszkód. Wszystko do momentu, w którym główna bohaterka poznaje mega przystojnego Luke'a. Wywraca on życie nastolatki o 180 stopni, a przez nietypową przypadłość rudowłosej jest ona w stanie cieszyć się chwilami spędzonymi z nim, ciągle od nowa. W między czasie do ich życia zakradają się wspomnienia z przyszłości, które wnoszą do całości powieści wiele ważnych faktów... Jak skończy się historia London Lane? Co kryje za sobą przeszłość głównej bohaterki?

Muszę przyznać, że po przeczytaniu całości tekstu czuję pewnego rodzaju niedosyt. Posiada ona w sobie wiele cech, które cenię sobie w literaturze i które to dodają mi odwagi w poszerzaniu nowych horyzontów. Podczas spotkania z lekturą tej powieści, nie musiałam martwić się o to, że powinnam usiąść z nią w jakimś postronnym miejscu, gdzie nikt i nic nie będzie w stanie zakłócić mojej wewnętrznej ciszy. Autorka w sposób dość precyzyjny przedstawiła swoim czytelnikom poszczególnych bohaterów. Co prawda nie spotkamy ich zbyt wielu, jednak każdy z nich wnosi do całości tekstu coś niepowtarzalnego. To zaskakujące, że zwyczajna pozycja literacka, którą z niezwykłą łatwością można byłoby skrytykować od góry do dołu, dzięki swojemu całokształtowi jest w stanie wzbudzić w Molach Książkowych intensywne uczucia.

Podczas spotkania z "Zapomniane" żałowałam nieco, że brakuje jej porządnego zakończenia, które nie zdradzałoby wszystkiego, jednak zamknęłoby choć część wydarzeń. W chwili obecnej wygląda zupełnie tak, jakby fabuła książki miała się toczyć dalej, a jej twórczyni zastanawiała się nad powrotem do niej w niedalekim czasie. Nie mniej jednak Cat Patrick jest pisarką, która posiada potencjał do tworzenia tego typu powieści. Być może nie jest jakąś wybitną autorką i z całą pewnością znaleźlibyśmy wiele ciekawszych książek, jednak wychodzę z założenia, że tego typu pozycje literackie również są nam potrzebne. To dzięki nim zaczynamy doceniać to co daje nam los. Z biegiem czasu wejdzie ona do wprawy i być może zaskoczy nas swoją twórczością jeszcze nie raz. W chwili obecnej cieszę się z tego co mam i z całego serca chciałabym polecić wszystkim "Zapomniane" jako przyjemny czasoumilacz na chłodne zimowe wieczory. Całość lektury została napisana naprawdę spójnym i zrozumianym dla czytelnika językiem.


Prószyński i S-ka, 12.01.2012r.
ISBN: 978-83-7839-015-2
Liczba stron: XXX
Ocena: 6/10

15 komentarzy:

  1. Bardzo jestem ciekawa tej książki, odkąd natknęłam się na szereg ultrapozytywnych recenzji. Ty nieco ten zapał studzisz, ale zaciekawiłaś mnie kwestią zakończenia. Bo jeśli książka jest naprawdę dobra, cieszę się, że autorka zostawiła sobie furtkę, by móc ją kontynuować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Amnezja zawsze mnie fascynowała. "Zapomniane" zapowiada się bardzo intrygująco, szczególnie ze względu na świetny pomysł na fabułę (choć już kiedyś coś podobnego było). Zakończenie mnie nie odstrasza, więc pewnie prędzej czy później sięgnę ;).

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawi mnie ta książka, na pewno zakupię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ojej, zaskoczyła mnie Twoja opinia, spodziewałam się, że ta książka będzie dużo lepsza. Ale i tak przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Książkę czytałam i miłą ją wspominam:). Pozdrawiam
    !!

    OdpowiedzUsuń
  6. @Klaudyna - książka jest naprawdę fajna i miło ją wspominam, jednak czegoś mi w niej brakowało... może gdyby dalej coś jeszcze było, to byłoby inaczej, a tak mam wrażenie, że jest niedokończona... No ale to jest nadzieja na część następną.

    @Tirindeth - koniecznie przeczytaj!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja, również jestem zainteresowana tą pozycją i na pewno ją zakupię:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Także mam wielką ochotę na tę książkę, zapowiada się bardzo ciekawie. Otwarte zakończenie, to zawsze nadzieja na to, że będzie kontynuacja. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś nowego, chętnie się zapoznam. Zazwyczaj podobają mi się takie uaktualnienia w pomysłach, w końcu nie można czytać ciągle tego samego.

    OdpowiedzUsuń
  10. Z chęcią ją przeczytam, wydaje się być ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, że jak piszesz, możliwe że będzie kontynuacja. Mam dosyć ciągnących się w nieskończoność serii...
    A po książkę na pewno sięgnę, bo jest oryginalna - miła odskocznia od wampirów, a może i dla mnie będzie więcej niż przeciętna? ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno zapoluję na tę książkę po jej premierze

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja zauważyłam tylko jeden poważny zgrzyt :) Reszta mi się podobała, ale ja gustuję w takich książkach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo mi się podobała ;) dla mnie to było coś nowego... Ale ciesze się, że Ci się podoba ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetna książka, byłam w stanie przeczytać ją w jeden dzień. Jest bardzo życiowa, ale też ciekawią losy London, która zapomnina przeszłości. Na pewno nie skończę na przeczytaniu jej jeden raz:) Długo się zastanawiałam czy kupić ją czy nie, ale nie żałuję. Jest na prawde godna polecenia. Czekam na film^^

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Z miłą chęcią podejmuje dyskusje na temat recenzowanych książek, nie potrzebuje jednak wiadomości, które zawierają w swojej treści adresy Waszych blogów. Każdy taki komentarz będzie przeze mnie usuwany.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy