sobota, 17 września 2011

Justyna Nowak - Opowieść emigracyjna

Co raz większa grupa ludzi decyduje się na opuszczenie naszego kraju i udaje się na poszukiwanie lepszego życia poza jego granicami. Zapewnienie bytu swojej rodzinie jest niezwykle ważne, jednak nie zawsze stanowi to priorytet dla tych osób. Niektórzy w wyjeździe do obcego kraju widzą niekończące się przygody i chęć wyrwania się od szarej rzeczywistości.

Klara Miodowska po stracie pracy udaje się do Londynu, gdzie ma nadzieję rozpocząć wszystko od nowa. Po niedługim czasie zmuszona jest wyprowadzić się od ciotki, która oskarżyła ją o romans z własnym partnerem. Bohaterce dosyć trudno jest odnaleźć w nowej sytuacji. Została zupełnie sama wśród obcych ludzi, którzy mówią w obcym dla niej języku. Pewnego dnia kobieta spotyka na swojej drodze właściciela niewielkiego sklepiku, który pomaga jej stanąć na nogi. Od tego czasu życie emigrantki zmienia się i wszystko zaczyna zmierzać w jak najpomyślniejszych kierunku...

"Opowieść emigracyjna" jasno i szczegółowo opisuje los osób, które podobnie, jak Klara Miodowska decydują się na wyjazd za granicę. Autorka aż nazbyt realistycznie przekazuje nam informacje na temat warunków mieszkalnych emigrantów, a także o pracy, którą przychodzi im wykonywać. Wielu spośród nich haruje od rana do wieczoru i niejednokrotnie odmawia sobie jakichkolwiek przyjemności, by móc zaoszczędzić trochę grosza.  Spora grupa ludzi decyduje się na podjęcie kilku etatów i prawie w ogóle nie ma czasu na odpoczynek.

Dodatkowo lektura została napisana przyjemnym stylem, który ułatwia czytelnikowi odnalezienie się w sytuacji głównej bohaterki i umożliwia mu na dosyć dokładne poznanie fabuły tej powieści. Nie mnie jednak bardzo brakowało mi opisów samego Londynu. Nie wierzę, że człowiek udający się do innego kraju nie są pod wrażeniem otaczających go zabytków i miejsc, które do tej pory znało się co najwyżej z przewodników turystycznych. Rozumiem, iż nie były one myślą przewodnią lektury, jednak myślę, że znacznie poprawiłyby jakość i tak już interesującej powieści.

"Opowieść emigracyjną" chciałabym polecić przede wszystkim tym, którzy lubują się w powieściach obyczajowych ale i również osobom nie mającym do tej pory styczności z ludźmi decydującymi się na tego typu wyjazdy. Być może i Wam przypadnie ona do gustu.

Wydawnictwo Novae Res, 2011 rok
ISBN: 978-83-7722-058-0
Liczba stron: 234

8 komentarzy:

  1. Myślę że książka może być ciekawa do przeczytania na weekend. Gdy nadarzy się okazja wtedy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesująca książka, jeszcze nie spotkałam się z taką tematyką na kartach powieści, więc z chęcią się z nią zapoznam:)

    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiem, nie jestem jak na razie przekonana, fabuła do mnie nie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Z tego, co wynika w recenzji to autorka nie pokusiła się o prawdziwe zaskoczenie czytelnika. To, że Polacy wykonują w większości mało przyjemne prace nie jest nowością.
    Brak opisanej topografii Londynu dodatkowo zniechęca.
    Szkoda, bo miałam ją w czytelniczych planach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Koniecznie muszę ją przeczytać :) choć nie dałaś zbyt wysokiej oceny :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam i bardzo mi się podobała. Porusza ważny temat, ale jest napisana z humorem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Raczej nie dla mnie, ale jak nadarzy się okazja, może sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książkę mam w planach - sama po studiach mam zamiar wyjechać z Polski, warto chyba poczytać o losach innych :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Z miłą chęcią podejmuje dyskusje na temat recenzowanych książek, nie potrzebuje jednak wiadomości, które zawierają w swojej treści adresy Waszych blogów. Każdy taki komentarz będzie przeze mnie usuwany.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy