środa, 2 listopada 2011

Andrew Nicoll - Dobry człowiek

Dziennikarz, poeta i autor opowiadań. Przez dziesięć lat pisał o polityce dla "The Sun", ale wcześniej przez krótki czas był zatrudniony jako drwal. Urodził się w 1962 roku w Dundee w Szkocji. Jego debiutancka powieść powstawała przez osiemnaście miesięcy, kiedy autor dojeżdżał do pracy koleją. Mieszka w Broughty Ferry w pobliżu Dundee z żoną i trójką dzieci.

Muszę przyznać, że sięgnęłam po lekturę tej powieści przez czysty przypadek. Wbrew pozorom nie podziałała na mnie magia okładki i pozytywne recenzje na blogach czytelników, a swobodna prostota z jaką autor podszedł do stworzenia swojego dzieła. Pierwsze wrażenie w moim przypadku stanowi połowę sukcesu, a to, czy dana książka wybroni się, czy też nie... zależy od naprawdę wielu czynników. W końcu jednak zabrałam się za czytanie książki i już wtedy wiedziałam, że zostałam zgubiona.

"Dobry człowiek" odpowiada swoim czytelnikom historię Tibo Krovica. Jest on niezwykle utalentowanym i uczciwym burmistrzem miasteczka umiejscowionego na odludnych wybrzeżach Bałtyku. To właśnie tam wiedzie na pozór spokojne życie, w którym brak mu jedynie odwzajemnionej miłości i chwili zrozumienia. Podobne życie wiedzie zamężna Agata Stopak - niedoceniana przez męża kobieta, która pracuje jako asystentka przewodniczącego Kropki. Z biegiem czasu ich uczucia stają się coraz to śmielsze i zarazem nieprzewidywalne... 

Andrew Nicoll stworzył powieść, która mimo swojej prostoty i pewnego rodzaju przewidywalności sprawia, że czas spędzony z lekturą uznajemy za jak najbardziej udany. Stworzeni przez niego bohaterowie pasują do całości utworu niemalże idealnie. Zagłębiając się w tej powieści nie spotkałam na swojej drodze postaci, która w moim odczuciu mogłaby być jeszcze bardziej dopracowana i wypielęgnowana. Każdy z nich posiada swój indywidualny charakter i muszę przyznać, że nie jednemu z mieszkańców Kropki pozazdrościłabym życia w ich nadmorskiej miejscowości. Być może nie zawsze było idealnie i różne czynniki składały się na jakość ich życia, jednak sam fakt mieszkania nad morzem jest na swój sposób piękny. 

Miłość Tibo i Agaty. Zbiegi okoliczności zdarzają się dosyć często, a niektórzy z nas powiedzieliby nawet, że wychodzą niczym grzyby po deszczu. Muszę przyznać, że regularnie zdarzają się książki, w których pracodawca wiąże się ze swoją pracownicą. W wielu czytanych przeze mnie powieściach fakt ten stawiał całość dzieła pod ścianą i wołał o pomstę do nieba. Szkockiemu pisarzowi udało się dokonać cudu, który sprawił, że niemożliwe stało się możliwe. W sposób baśniowy wprowadził nas bowiem do stworzonego przez siebie świata pełnego wyważonych emocji. To właśnie one sprawiły, że "Dobrego człowieka" czyta się  z wielką przyjemnością. 

Nie ma słów, które w pełni opisałyby towarzyszący mi zachwyt. Być może nie należy ona do grona literatury najwybitniejszej i znalazłoby się na jej miejsce jeszcze dziesięć takich, jednak najważniejszy w tym wszystkich jest przekaz. W powieści Andrew Nicolla jest on niezwykle charakterystyczny i subtelny. Nie narzuca niczego swoim czytelnikom i w efekcie pozwala im na swobodne podejście do całości utworu. Najlepiej będzie, jeśli na własnej skórze przekonacie się o wyjątkowości tego utworu.

Nasza Księgarnia, wrzesień 2011
ISBN: 978-83-10-11904-9
Liczba stron: 448
Ocena: 7/10


8 komentarzy:

  1. Czytając zarys fabuły wcale nie byłam przekonana do tej książki; dopiero Twoja analiza i ocena przekonały mnie, że warto sięgnąć po tę pozycję!
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam kilka ciekawych recenzji tej książki. Mam zamiar ją przeczytać, ale nie w najbliższym czasie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. To chyba zbyt romansowata książka jak na mój gust

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaciekawiła mnie historia głównych bohaterów.Widzę,że między nimi nawiązuje się głębsze uczucie. Lubię czytać książki o takiej tematyce, więc będę miała również na uwadze ,,Dobrego człowieka''.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa historia i może faktycznie istnieją podobne, ale ta ma w sobie to "coś" co sprawia, że chcę się ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi się ta okładka z czymś kojarzy, tylko nie wiem z czym ;D
    A historia... z jednej strony jakoś nie bardzo mnie przyciąga, a z drugiej coś w sobie ma :)
    No nic, jak na nią trafię kiedyś to może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. I żyli długo i szczęśliwie? Nie zdradzisz zakończenia? Heh no tak, trzeba samemu przeczytać i się dowiedzieć :) Dawno nie czytałam książek o podobnej tematyce, to nie tak, że nie lubię, po prostu moje rozemocjonowane ostatnimi czasy życie potrzebuje dużej dawki adrenaliny. Gdy wejdę na spokojniejszy ląd wtedy chętnie sięgnę po "Dobrego człowieka" :)

    OdpowiedzUsuń
  8. A mnie urzekła magia okładki;)

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku!

Z miłą chęcią podejmuje dyskusje na temat recenzowanych książek, nie potrzebuje jednak wiadomości, które zawierają w swojej treści adresy Waszych blogów. Każdy taki komentarz będzie przeze mnie usuwany.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy